El gaspatxo de la mama

Aquest estiu no està fent massa calor a Catalunya però un estiu no és del tot estiu sense un gaspatxo ben fred! I un gaspatxo com cal no el trobareu a la secció de menjars preparats del súper.

Aquesta recepta és la que em va ensenyar la meva mare i té les proporcions que sempre ens han agradat a casa. El resultat és un gaspatxo molt líquid i de color ataronjat. Evidentment podeu canviar el que vulgueu.

Gaspatxo: temps - 20 minuts, dificultat - fàcil


100gr de pa sec
75gr d'oli d'oliva
25gr de vinagre de vi
1 pebrot
1/2 ceba tendra gran
1 dent d'all
1 cogombre
1/2kg de tomàquet madur
sal
1 litre d'aigua





La preparació és molt senzilla. Només cal triturar tots els ingredients, afegir l'aigua i colar. Jo ho faig amb una termomix que facilita molt el procés. La quantitat que poso és la màxima que accepta el got de termomix.

Primer posem el pa trencat en 3 o 4 trossos, l'oli i el vinagre, l'all, la ceba, el cogombre pelat a trossos grans i el pebrot també en trossos. Triturem a velocitat 7 uns 30 segons. Parem i afegim els tomàquets sencers. Triturem a velocitat 7 uns 30 segons més. Afegim 1 litre d'aigua i posem 15 segons a velocitat 3.

A continuació poso un recipient gran (normalment una cassola) a l'aiguera i amb el colador xino i la mà de morter vaig passant el que hem triturat. Queda poc residu si ho piquem prou amb la termomix, però així traiem totes les pells i les llavors.

En acabat hi posem 2 pessics de sal i ho rectifiquem al nostre gust. Ho refredem i ja ho tenim!

Recomanacions i variants:

  • Si no tenim termomix es pot fer amb un minipimer. Llavors recomano deixar el pa en remull amb el vinagre i l'oli una estona perquè s'estovi i sigui més fàcil triturar-lo.
  • El pa ha d'estar sec. Les puntes de baguet que sobren van perfectes. Jo les vaig recollint en una bossa de paper fins que en tinc prou per fer el gaspatxo.
  • Podeu posar-hi més vinagre (la quantitat que proposo dóna un gust molt suau), més tomàquet, passar-lo pel passapuré o no colar-lo. Que cadascú busqui la seva versió preferida.
  • Recomano deixar-lo reposar 24 hores a la nevera. Així el punt fort de la ceba i l'all se suavitzen.
  • Recordeu que cal remenar bé abans de servir-lo, sobretot si porta diverses hores de repòs, perquè el pa sedimenta molt!

Comentaris