Trail del Lac Redon

Excursió realitzada el 24/08/2020 amb força sol i temperatura fresca

Si heu anat cap a la Val d'Aran passant pel túnel de Vielha, de ben segur que heu vist els cims que el coronen. N'hi ha un de concret que resulta molt evident a la dreta del Tuc del Port de Vielha:

Doncs després de molts anys mirant-me'l i veient que als mapes no té nom, vaig decidir que seria el Pic de les Bessones en honor a les meves filles. Malauradament estava errat i resulta que el cim sí té nom: Tuc dera Escaleta.

En tot cas això no treu que l'haguem d'ascendir!

Donat que es tracta d'un cim d'alçada ben modesta el que vaig anar maquinant és com convertir-lo en l'inici d'una ruta de més envergadura. Així és com amb hores de www.icc.cat i Google Earth, em va acabar sortint el germen del que seria una volta en alçada pel Lac Redon.

La ruta combina trekking i grimpada, i tot i que no té cap pas complex (diria que no passa de II en cap moment), sí té diversos llocs on l'exposició és important i un pas en fals seria fatal.

Vista des de Google Earth la ruta és així:

Aquí hi ha una panoràmica en video:

I aquí ho podreu explorar interactivament.

Aquí la ruta gravada amb Suunto

Dificultat

PD amb passos de II i algun tram molt exposat i aeri

Duració total

+1:07

7:05

1620m

Deixem el cotxe a l'aparcament que es va habilitar quan es va obrir el nou túnel i que ens situa a punt per anar cap a la vall de Molieres o la de Conangles.

La ruta comença amb el camí normal que ens porta cap al Port de Rius per la vall de Conangles i que segueix el GR-11. Avançem primer per una zona de pastures en pendent fins arribar a un bosquet de grans faigs. Aquí el camí segueix ascendint fins arribar a una pista ampla.

Continuem sense perdre les marques del GR-11 i creuem el barranc del Espitau que baixa del Lac Redon. Seguim llavors per bosc de faig i pi negre fins que s'acaba i se'ns obre una bona vista del fons de la vall amb els murs imponents del Tuc de Contesa a la dreta, el Tuc de Conangles al davant i el Lac Redon a l'esquerra.

Comença a clarejar amb Venus i Orió al cel

Ben aviat el camí comença a virar a l'esquerra i anem guanyant alçada ràpidament fent girs a dreta i esquerra. Quan arribem a 2100m ens trobem el punt en el que hem d'abandonar el GR i seguir pel sender de l'esquerra:

Continuem pel sender evident amb bones vistes per l'esquerra de la vall de Conangles fins que comença a girar cap al nord. Aquí ens desviarem del camí que porta al Lac Redon i pujarem tot dret sense sender ni fites per anar a buscar una pala herbosa força dreta:

Aquí ja no val a badar. Tenim molt bones mans a l'aresta esquerra i es puja bé però compte amb les relliscades si l'herba és humida. Ben aviat arribarem a la carena i aquí podem anar amb tendència per l'esquerra si no volem haver de grimpar o bé per l'aresta amb passos atlètics divertits i senzills no obligats. Una darrera rampa ens porta fins al cim del Tuc dera Escaleta, marcat amb un pal metàl·lic.

Només per les vistes ja paga la pena pujar aquest cim secundari!

En direcció NE tenim la carena que haurem de seguir ara. Primer es tracta d'un tram pla i fàcil força ample. Si ens cal podem escapar-nos per l'esquerra en direcció al Lac Redon.

La primera carena

Carenejant

En pocs minuts ens trobem amb un escarpall rocallós que haurem de salvar amb tendència per la dreta. Es pot anar ben bé pel fil de l'aresta si anem amb cura. En acabat ens tocarà desgrimpar per terreny fàcil però una mica aeri fins arribar al coll del Lac Redon.

Primera desgrimpada

Des del coll tenim de nou una escapatòria fàcil si fos necessari, tant cap al Lac Redon com cap al Lac de Rius.

Primer tram d'aresta amb escapatòries possibles en blau

Iniciem aquí l'aresta del Tuc del Lac Redon, sense camí definit i pujant una mica per on ens vingui de gust. No hi ha dificultats i per la banda dreta sempre trobarem terreny més senzill. A l'esquerra hi ha de tant en tant murs verticals importants, compte amb els equilibris! En cert moment trobarem un curt diedre molt divertit de 5 metres on encadenar tres moviments atlètics. El podem evitar per la dreta.

Des del cim del Tuc del Lac Redon

Una vegada assolit el cim, que és molt pla, seguim endavant i ens trobarem amb una desgrimpada de nou fàcil però més llarga que la primera.

Vistes des del coll previ al Tuc de Sarrahèra

Arribats al punt més baix tindrem davant nostre un caos de roca i rampes d'herba que ens duran cap al tuc de Sarrahèra, per on trobarem alguna fita aïllada, però bàsicament es puja per on es vulgui.

Ruta de pujada aproximada...

El cim és una superfície molt ampla i llarga. Cal caminar alguns minuts cap a l'est per assolir el punt més elevat.

Des del Tuc de Sarrahèra

Vistes panoràmiques des del cim

Retornem per on hem vingut i seguim carena avall en direcció a la Val d'Aran. A la nostra dreta s'obre un abisme important a on hi podem veure els cims vertiginosos de la Pala de Sarrahèra i el Tuc d'Hèmnes.

Món vertical

A cavall entre La Val d'Aran i la Ribagorça

El descens és senzill, si bé de vegades ens trobem amb tallats que cal sortejar per la banda esquerra. Ens trobarem en cert moment que toca remuntar i la carena puja per assolir el cim de la Tuca Blanca de Fontfreda. Hi ha una placa que no em vaig atrevir a escalar en lliure i vaig vorejar per l'esquerra.

Baixant d'aquest cim secundari, arribem finalment al punt més baix, on comença la serra de Fontfreda, un cordal que ens dura al vessant est del Tuc del Port de Vielha.

Vista de l'aresta recorreguda fins ara

La Serra de Fontfreda és senzilla de recórrer però al tram central es torna molt estreta i vertical. Per la vessant del Lac Redon podem passar aquest tram estret amb relativa comoditat, amb bones mans i peus però sempre amb molta cura, doncs una relliscada seria fatal. Continuem fent de funambulistes una estona més i ben aviat haurem acabat aquest tram aeri.

Vista panoràmica del recorregut realitzat

Ara ja només faltarà pujar al Tuc del Port de Vielha per un llom molt ample ple de fites...

Des del Tuc del Port de Vielha

Aquest cim és un mirador privilegiat de tots els cims que separen Aran i Ribagorça, amb vistes a les Maladetes, Besiberris, Perdiguero, Pica d'estats...

La ruta del dia

I finalment ja només cal baixar cap al Port de Vielha i d'aquí cap a l'aparcament tot seguint les marques del GR.

Com he anat sol i al meu gust he pogut fer un temps que considero molt bo (7h) però compteu que serà força més si aneu en grup o porteu algú que no estigui massa acostumat a les alçades. Hi ha molts punts per escapar, però en certs trams no hi ha possibilitat, així que penseu molt bé si tireu endavant o abandoneu abans de complicar-vos la vida!